פרשת וישב | תשפ"ד

לוח תוספתא

פרשת וישב | תשפ"ד

 

מה התחדש השבוע?

 

1.יום פטירת הרב נריה- בנות כיתה יב2 התפזרו ונכנסו לכל הכיתות ללימוד ופעילות קצרה לזכרו של הרב נריה זצ"ל שיום פטירתו חל ביט כסליו

 

2. "צמאה" באולפנא- סביב י"ט כסליו התכנסנו בבית המדרש למופע צמאה  מרגש, נוגע עם שירי תפילה ואמונה בהובלת מגמת מוזיקה .בדברי קישור, הבנות הוסיפו דברי תורה רלוונטיים מהחסידות. 
תודה לרכזת המגמה גילה ולמורות מיתר ופנינה על הובלת ערב מיוחד זה. 

3."תרבות ממקור הקודש"– יום עיון לקראת חנוכה התקיים במדרשה של השמינית. צוות המדרשה העביר שיחות טד קצרות בנושא. בנוסף העבירה שיחה אוסי אבן צור, אחראית תחום תרבות תורנית במחוז צפון בנושא מעגלי העשיה וההשפעה בחיינו.

 4.יום עיון "צמיחה מתוך משבר" -מתוך מטרה לתת במה ושיח לשאלות אמוניות המעסיקות את הבנות בימים מורכבים אלו, התקיים יום עיון בנושא.  במהלך היום התקיימו שיחות:  "דרך אמונה בחרתי" – עם מיכל גרוס ששיתפה בסיפור אישי בהתמודדות שלהם כמשפחה עם אובדן שתי בנות. היה מרתק ומעורר השראה.  הרב בלום נתן דברי חיזוק : "גבורות בימים ההם ובזמן הזה"  ולסיום התקיים פאנל עם צוות מורים בנושא אמונה. עשה טעם של עוד.   תודה לשקמה , רכזת מחשבת ולכל הצוות על הובלה של יום מושקע זה. 

5.תערוכת "על הניסים"- בנות כיתה ט3 כתבו חיבורים בנושא הגבורה והניסים במסגרת שיעורי לשון עם המורה אורה. מצ"ב תמונה מהתערוכה שמוצגת ב"רכבת"

6.פעילות לקראת חנוכה- באוירה שמחה לקראת חג,  התקיימה פעילות בחד"א של קישוט סופגניות והכנת מארזים למשפחות חיילים יחד עם המדריכות. 
לאחר מכן, הבנות עלו לבית מדרש להצגה קלילה שהכינו בנות השמינית. 

7. חנוכה גם במעבדה–  מסתבר שהשמרים לא נמצאים רק בבצק של הסופגניות אלא גם במעבדה. 
בנות מגמת ביולוגיה בדקו איך כמות הסוכר משפיעה על קצב נשימת השמרים  (וכן..גם הם אוהבים מתוק) הבנות הכינו סופגניות והוסיפו אלכוהול וגילו שנקודת הרתיחה הנמוכה והצפיפות הנמוכה של האלכוהול מוסיפה לקבלת סופגניות שסופגות פחות שמן. בתמונות המצורפות ניתן לראות אלכוהול (צבוע בכתום)צף על שמן שצף על מים (צבועים באדום). לסיום כמובן… נשארו לטעום את מה שהכינו.
תודה לדורית, רכזת המגמה על הניסויים המרתקים. (נסו בבית..🙂.) 

8. מסיבות סיום שליש- כמיטב המסורת, עם סיום השליש התתקיימו מסיבות סיום מושקעות בכל כיתה וכיתה. הבנות קישטו את הכיתות, הכינו משחקים, סרטונים, עלון , שירים וריקודים. המסיבות נמשכו מאוחר בלילה. 

9. התנדבות-

  1. חקלאות – בנות החמישית יצאו ביום ראשון להתנדבות חקלאית באחיטוב. כל כיתה עסקה בתחום אחר: עישוב, קטיף עגבניות, ודליית מלפפונים  .

  2. התנדבות אצל משפחות מגוייסים בכפר- עדיין ,בהתמדה,  יש בנות שיוצאות לעזור למשפחות מגוייסים בכפר. חלקן אצל משפחות קבועות. ישר כח!!

  3. הבנות הכינו מארזים מפנקים לאמהות של חיילים מפרדס חנה וארזו עציצי רקפות למשפחות של חיילים

"באנו חושך לגרש בידינו אור ואש"-  שיר העם המפורסם שכולנו שרים בחג החנוכה נשען על סיפור חנוכה ההיסטורי של נס פך השמן ונצחון המכבים. נושא נצחון האור על החושך עמוק וכמובן כולל רעיונות אמוניים רבים. האור של המכבים אינו נשאר לדורו בלבד.

"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹקים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם  וַיֹּאמֶר אֱלֹקים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר":  המדרש על הפסוק אומר:"והארץ היתה תהו זה גלות בבל ובוהו זה גלות מדי  וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן שהיתה אומרת להם כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל"

מלכות יוון סמלה את הרשע ואת הכפירה ואת החושך שבעולם, לעומת ישראל המסמלים את הצדק, האמונה והאור. הארת ישראל היא מתכונת היסוד שלנו, נקודת היסוד של אב האומה, אברהם אבינו המסמל את גילוי האור בעולם, וכך מובא במדרש (ב"ר ב) "ויאמר אלהים יהי אור, זה אברהם הה"ד (ישעיה מא) מי העיר ממזרח צדק וכו' אלא תקרא העיר אלא האיר". אברהם אבינו ניחן בתכונת האור. האורה הזו היא תכונתם של ישראל המאירה לעולם ומתקנת אותו לייעודו. תכונה זו המתחילה מאברהם אבינו נמשכת עד לבנים ולנו.

לאור מיוחד זה יש דרכי הופעה מיוחדים, הוא אינו מופיע באופן רגיל, הוא צריך להופיע מתוך האפילה ומתוך ההסתר, באופן זה יש לאור משמעות גדולה יותר. מסביר השפת אמת: "כי אור שנברא בששת ימי בראשית היה מאיר מסוף העולם ועד סופו.. ראה הקב"ה שאין העולם כדאי  ע"י החטא וגנזו לצדיקים.והגניזה היא שבכל היגלות הארה מאותו האור. תיכף יורד עמו איזה הסתר וחושך… ולכן כשצריך האדם להשיג איזה הארה צריך מקודם לעבור על הסתרות חושך".

בימים אלו, מול החושך הגדול שמציגים אויבינו בפנינו, נתחבר לתכונותינו המאירות, ובע"ה נשאב כח מהחשמונאים ,נגרש את החושך ונגיע לעולם מתוקן ומאיר יותר