יום כיפור | תשפ"ה
מה התחדש השבוע?
1.מעלין בקודש – ביום שלישי התקיים כינוס "מעלין בקודש" בהובלה משותפת של מורות ומדריכות, כינוס זה סיכם חודש של עיסוק בנושא: "שישוב האדם אל עצמו".
בכינוס היה שיקוף למחירים החברתיים שיש לשימוש בפלאפונים וגם עלו הצעות מעשיות באולפנא בנוגע לשימוש בפלאפונים…
2.ערב התעוררות- ביום רביעי בערב התקיים ערב התעוררות מושקע באולפנא. לצד שיחות ופעילות של הצוות החינוכי, העבירה שיחה נירית ראוכברגר , אימו של שילה ראוכברגר הי"ד שנהרג במלחמה וכן התקיימה התוודעות עם המוסיקאי ערן ברבר . במסגרת ההתוועדות הוא שיתף באירועים מיוחדים יוצאי דופן אליהם נקלע כנגן במהלך המלחמה .
3.הכנת קישוטי סוכה– ביום חמישי אחהצ התקיימה סדנת קישוטי סוכה .
"בראש השנה יכתבון וביום כיפור יחתמון"
פיוט זה מקבל השנה משמעות מיוחדת ומצמררת. אנחנו מסיימים את השנה האחרונה עם כאב ובציפיה.
והתשובה שלנו השנה היא לא רק על המעשים אלא על הכיוון. אירועי השנה מחייבים אותנו לגודל, לבירור עמוק. אנו מצפים לא רק לישועת הגוף אלא גם לפני לישועת הנפש "וטהרתם לפני ה' אלוקיכם". כידוע עיקר העבודה ביום הכיפורים היא כפרת העוונות שמתבטאת בכך שלשון של זהורית הלבינה.
כדי להבין את משמעות הכפרה נלך לפעם הראשונה שמופיע עניין הכיפורים בתורה.מדובר באירוע בו יעקב שולח מנחה לעשיו כשחוזר לארץ אחרי שנות הגלות שהיה בחרן כשברח מעשיו :"כי אמרה אכפרה פניו במנחה ההולכת לפני".(בראשית לב, כא).
הזוהר הקדוש נותן לנו ראיה רחבה על העניין ומקשר את זה לימים שלנו: עשרת ימי תשובה.
על פי הסבר זה, יצחק אבינו שמבטא את מידת הדין ,מבקש מעשיו להכין לו מטעמים. מה משמעות הדבר?
עשיו האדמוני מבטא בעצם את הקטגור שמחפש את העבירות של עמ"י. על הקב"ה נאמר שהוא "אוהב משפט". כדי שבני אדם יתנהגו בדרך ישרה הוא עושה משפט. ולכן הוא ברא גם קטיגור כך שתיווצר יראה בבני אדם. עשיו הוא אדמוני ורואה את החטאים והפגמים שבאים מהכוחות הנמוכים שבנפש. אלא שיעקב הקדים והגיע לפני עשיו. והוא תוקע בשופר ומעורר את הרחמים ומערבב את השטן.
יעקב מקדים כאן את עשיו אך הוא נאלץ לברוח.הוא בורח מעשיו האדמוני ללבן . שם הוא עושה תיקון ועבודה שמשם הוא מקבל כח להתמודד עם עשיו. לרוץ אל לבן, משמעותו לרוץ אל הנשמה, אל הקדושה הפנימית. להתמלא מהלבן, מהגודל. מהנשמה . לחשוב מחשבות גדולות. לא להתעסק בחטאים – באדום. ומהכח הזה של החיבור למטרות הנשמה מתברר לו שבאמת הוא לא רוצה את האדום את כל החטאים..
כשהוא חוזר, הוא מתמודד עם עשיו על ידי המנחה שהוא נותן לעשיו ובזה הוא משתחרר ממנו: "כי אמרה אכפרה פניו במנחה ההולכת לפני". וזה בעצם יום כיפור " אכפרה פניו". לאחר מכן הם נפרדים ויעקב נוסע סוכותה. מתוך הכפרה של יום כיפור אפשר להגיע לסוכות. (הרב ראובן ששון)
שנזכה השנה ביום כיפור להתחבר למטרותינו הגדולות, לקבל כוחות כפרטים וכציבור ומתוך "לפני ה' תטהרו" ביום כיפור להגיע ל "ושמחתם לפני ה' אלוקיכם" בסוכות.