פרשת שמות | תשפ"ג
מה התחדש השבוע?
1.שבת הורים- בשבת האחרונה התקיימה שבת הורים של החמישית. הבנות עמלו, קשטו וסידרו והיו שותפות פעילות בכל ההכנות. במהלך השבת התקיימו פעילויות שונות: עונג שבת וליימוד הורים ובנות, פעילות אמהות ובנות בליל שבת, מעגלי שיח בקבוצות קטנות במסגרת הקידוש, משחק שהכינו הבנות ופאנל לכל ההורים יחד בצהריים. השבת היתה מרוממת . ישר כח לצוות חמישית ולכל השותפים הרבים להצלחת השבת.
2. "והגית"- ביום שני התחילה תוכנית חדשה באולפנא בשם "הגית" ביוזמתן של בנות. זוהי משבצת זמן של לימוד עצמי בבימ"ד (בדומה למוסר עצמי שהיה בעבר) .
3."המחרשה" יוצאת לדרך- עוד יוזמה יפה של הבנות יצאה לדרך השבוע. בנות מהשביעית יזמו עזרה לימודית מסודרת לבנות המעוניינות מהחמישית, בתיאום עם היועצת והצוות החינוכי.
4.סיור למתמידות פ"ש– השבוע ,עם סיום ספר בראשית התקיים חידון פ"ש במסגרת התוכנית "מתחילות מבראשית" לשכבות ט ויא בהובלת צוות תנ"ך.
כמו כן, הצטרפו הבנות המתמידות במבחני פ"ש לטיול בשומרון עם בנות מגמת ארץ בשישית. בנוסף, הן נהנו מאטרקציות באיזור: נסיעה ברכב שטח, שוקו חם במרכז המבקרים . ישר כח לצופיה אונגר שמובילה את התוכנית וליוותה את הבנות.
5.סיורים לימודיים- השבוע התקיימו סיורים לימודיים לחלק מהמגמות:
בנות מגמת ארץ בשישית יצאו לסיור בשומרון לסיור באיזור אלון מורה, הר כביר.
בנות מגמת אומנות בשביעית ובשמינית יצאו לכפר האומנים עין הוד. שמה נפגשו עם אוצרת התערוכה והשתתפו בסדנת הדפס.
בנות מגמת פיזיקה בשביעית ובשמינית יצאו לפעילות באוניברסיטת בר אילן. הם סיירו במעבדות של הפקולטה להנדסה ונפגשו עם חוקרים.
בנות מגמת ביולוגיה בשמינית יצאו לשמורת עין אפק בקריית ביאליק ולאחר מכן לפעילות ביקב בטל מנשה אצל אילת מאיר.
בנות מגמת מוזיקה- נשארו אומנם באולפנא אבל נהנו מארוחת בוקר שווה ומתוכנית מיוחדת שהכינו להן מורות המגמה.
ישר כח לכל מורות המגמות על התכנון עד לפרטי פרטים ועל ליווי הבנות בסיורים
6. חפירות– בנות מגמת ארץ ישראל יצאו לחפירות באיזור יבנה במסגרת יחידת בגרות "איטופ" המאפשרת שילוב של חפירה ארכיאולוגית ועבודת חקר. זו יחידה המבקשת עמל והתמדה בשטח!! הבנות השכימו ויצאו בכל בוקר בשעה שש ליבנה שם נערכת חפירת הצלה ענקית לקראת בניית שכונה חדשה. הבנות חופרות, מקבלות סדנאות בארכיאולוגיה וסיורים בשטחים בהם התגלו ממצאים בעונות קודמים. העבודה קשה והבנות מדהימות. אולי לא יהיו ארכיאולוגיות אבל כל ממצא ארכיאולוגי בטוח יקבל עכשיו משמעות אחרת …
ישר כח למיכל על ליווי הבנות יום- יום.
7.מבצע "מתוק בלב"- ביום רביעי ביוזמת בנות מהשמינית, הצטרפו בנות למבצע הארצי "מתוק בלב" לזכר גיל-עד שער הי"ד שנועד לקרב לבבות. הן הכינו עוגיות באולפנא וחילקו בדרך הביתה.
“וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַתְּבִאֵהוּ לְבַת פַּרְעֹה וַיְהִי לָהּ לְבֵן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ”
כאשר משה רבנו נולד קרא לו אביו “חבר”, ואמו קראה לו “יקותיאל” (ראה ילקוט שמעוני שמות רמז קס”ו). וכשהניחו אותו ביאור ומצאה אותו בת פרעה, קראה לו “משה” – “כי מן המים משיתהו” (ב’, י’), ויש אומרים שקראה למשה “מניוס” (עיין באבן עזרא ב’ פסוק י’ ששמו היה “מוניוס”, ואח”כ הוסיף: “אולי למדה בת פרעה לשוננו או שאלה”). מני אז נקרא שמו “משה”, כפי שקראה לו בת פרעה.
ולכאורה מדוע צריכים להתחשב בשם שקראה לו בת פרעה? והרי מן הדין ראוי היה לקרוא לו “חבר” או “יקותיאל”, כשמות אשר קראו לו הוריו?
אלא שמכאן אנו לומדים על גודל מעלתה של הכרת הטוב. מכיון שבת פרעה היא זו אשר הצילה את משה מן היאור ואף חרפה את נפשה למענו, על כן נקבע שמו כפי שהיא קראה לו.
יותר מאוחר באמת מצינו גם אצל משה רבנו שנזהר מלהיות כפוי טובה ליאור ולחול אשר הצילו את חייו, שכן בשעה שהיה בתיבה היו גלי היאור נעצרים לפניו ולא שטפו אותו (עיין מדרש רבה שמות פרשה ט’, י’), וכן החול הציל את חייו בשעה שהרג את המצרי, ולא היו לו כלים לחפור באדמה בכדי לקבור אותו (עיין שמות רבה פרשה י’, ז’). ומשום כך לא היכה משה רבנו את היאור במכות דם וצפרדע, וכן לא היכה את החול במכת כינים – זאת כדי שלא להיות כפוי טובה. ( עפ"י הרב מרדכי אליהו)
בע"ה- שנזכה תמיד להכיר טובה